Week 4 - Reisverslag uit Iloilo, Filipijnen van Lizzy Tatenhove - WaarBenJij.nu Week 4 - Reisverslag uit Iloilo, Filipijnen van Lizzy Tatenhove - WaarBenJij.nu

Week 4

Blijf op de hoogte en volg Lizzy

04 Maart 2017 | Filipijnen, Iloilo

Terwijl ik hier opnieuw wat moet wennen aan de warmte, we gaan richting de zomer, raakt het personeel steeds iets meer aan mij gewend. Dat merk ik doordat me steeds meer eten aangeboden wordt. Typisch Filipijns om rond 9 uur te vragen of je echt wel hebt ontbeten en om 10 uur wanneer je eigenlijk gaat lunchen. Eten weigeren wat je wordt aangeboden is onbeleefd. Ik heb dus al redelijk wat geproefd waarvan ik de naam niet kan onthouden en wat ik met veel water heb weggespoeld.

Ik dacht na afgelopen week dat ik nu het heftigste zo ongeveer wel meegemaakt had, dat erger niet echt kon. Maar toen ik maandagochtend binnen kwam waren ze net bezig om de achtste dode baby in een week tijd in een doos te stoppen. Die doos bleef vervolgens nog een paar uur op tafel in de keuken staan voordat hij naar het laboratorium ging. We moesten eerst een geintubeerde baby naar de kinderafdeling brengen, de neonatale intensive care lag vol. Met een baby, een paar infusen, een zuurstoffles en wat dossiers in onze handen eerst naar de ene kant van het ziekenhuis voor een röntgenfoto. Daarna naar een ander gebouw naar de kinderafdeling wat we de baby achterlieten zonder enige monitor.

Het aantal bevallingen loopt nu wel heel hard op. Ik heb er deze week 10 gedaan!Waarvan 3 in een krap half uur. Soms is het letterlijk de baby opvangen als die in één wee geboren wordt terwijl de verpleegkundige nog roept dat ze moet stoppen met persen omdat de dokter nog geen handschoenen aan heeft. Soms is iedereen te laat en zie ik niet alleen een hoofdje als ik de luier open maar gewoon een volledige baby. Je blijft je verbazen.

Ik dacht ook dat het heel wat was om deze zomer 60 uur per week te hebben gewerkt. Onze bewaker doet dat in drie dagen. Ik wist al dat de shiften van de dokters hier 34 uur duren. Maar niet dat als je van 7.00 tot 17.00 uur gewerkt hebt, je de volgende dag gewoon weer om 7.00 uur begint. Om de dag een nachtje thuis slapen en nooit een dag vrij. Ik heb al een paar dokters die in m'n backpack mee naar huis willen, het zou nog passen ook.

Dinsdag ben ik hier 30 dagen en loopt m'n gratis visum af. Het is heel makkelijk om dat hier met 30 dagen te verlengen, dat kost je €60. Wil je dat echter nog een keer verlengen met 30 dagen dan kost het €200. Ik ben hier 93 dagen, geen idee wat het de derde keer kost. Visa-run is een betere optie. Ik ga het land uit voor een paar dagen, Singapore is het dichtste bij. Laat de Jumbo Jubilee daar toevallig ook zijn. Eerst een ontbijtje op het dakterras, wat duiken dit weekend en wat baby's op de wereld zetten.

XO


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lizzy

Hi, Ik ben voor een verloskamerstage van 10 weken in de Iloilo, Filipijnen. Daarna heb ik nog een maand over om de rest van de Filipijnen te verkennen!

Actief sinds 09 Feb. 2017
Verslag gelezen: 411
Totaal aantal bezoekers 118668

Voorgaande reizen:

03 Februari 2017 - 12 Mei 2017

Filipijnen

Landen bezocht: