Week 11 - Reisverslag uit Coron, Palawan Province, Filipijnen van Lizzy Tatenhove - WaarBenJij.nu Week 11 - Reisverslag uit Coron, Palawan Province, Filipijnen van Lizzy Tatenhove - WaarBenJij.nu

Week 11

Blijf op de hoogte en volg Lizzy

22 April 2017 | Filipijnen, Coron, Palawan Province

Afscheid nemen van Iloilo. Dat zijn zusters die vragen of je niet kunt blijven totdat ze zelf moeten bevallen. Dokters die je uitzwaaien met een bebloede handschoen, het werk gaat natuurlijk gewoon door. En een laatste geweldige poolparty met jollibee, drankjes en af en toe een koprol in het zwembad met of zonder stoel. De volgende ochtend bijkomen met een klamme tosti van de seven eleven voordat de reis gaat beginnen. Op de boot een zalfje op Rutger's voorhoofd en wat sambal onder z'n neus voor de hoofdpijn. Remy wat selfies en chips van varkenshuid rijker door het enthousiaste contact met de Filipijnen. Dat is de volgende ochtend wat minder als er een paar uur zonnebrand in z'n oog zit. We snorkelen met schildpadden op Apo Island en nemen later de boot naar Siquijor, met onze backpacks op de verbrande schouders. Omdat bijna alles is volgeboekt nemen we een resort in plaats van een hostel. Met z'n vieren in een strandhuisje. Wit zand, helderblauw water, mangosling en nachtelijke zwemsessies. Alsof we op winnaarseiland zijn of minstens de samensmelting bereikt hebben. Het reizen in de Filipijnen bevalt nogal met boottochtjes van gemiddeld twee uur om alle plekjes in de Visayas te bereiken. In Oslob, ofwel in the middle of nowhere, worden we op de verkeerde plaats gedropt 's avonds om 20 uur. Wachten op de volgende bus is de enigste optie want alle locals die aanbieden om ons te brengen vragen onmogelijke prijzen. We betalen belachelijk veel waar we belachelijk weinig voor terug krijgen. Die mensen moeten zich kapot lachen dat ze een paar walvishaaien hebben gevonden. Maar toeristische plaatsen zijn toeristisch voor een reden. Als je 's ochtends om half 6 in het water ligt tussen drie walvishaaien van 18 meter lang is dat een ervaring. Met een directe, maar natuurlijk veel te dure, boot varen we naar Bohol. Opnieuw een geweldig strand en twee dagen lang scooteren met stops als de chocolate hills of fietsen over een zipline. Twee jongens die natuurlijk moeten zien hoe hard die scooter kan, ik geloof dat fietsen over een zipline veiliger is.

Wat is een week snel voorbij. Vandaag de tijd om te relaxen aan de rand van het zwembad in Coron. Morgen begint de vijfdaagse Tao experience. Dat dit nog maar heeeel lang mag duren want wat is het leuk.