Week 12 - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Lizzy Tatenhove - WaarBenJij.nu Week 12 - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Lizzy Tatenhove - WaarBenJij.nu

Week 12

Blijf op de hoogte en volg Lizzy

28 April 2017 | Filipijnen, El Nido

De Tao experience. 5 dagen lang op een boot met 24 mensen. Leven in je bikini van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Varen van eiland naar eiland. Iedere dag nog mooiere snorkelspots. Op het moment dat je boven een scheepswrak van de Japanners uit de tweede wereldoorlog zwemt en denkt dat het niet beter kan, zwem je de volgende dag wel door een school vissen wat nog bijzonderder is. Iedere dag nog een mooier eiland en iedere keer een andere verrassing zoals een masseuse die je op staat te wachten. De jongens vermaken zich met een bal die ze overal al zochten. Ingrid en ik met tijdschriftjes, kajakken en grappen maken over wie we er op de volgende eilandraad uit stemmen.

Junglejuice drinken als de zon ondergaat. Zingen als de crew op hun gitaar speelt. Zitten bij het kampvuur. Liggen op het strand om sterren te kijken. Slapen in hutjes met zeezicht. Niet meer dan een matrasje, een klamboe en een dak boven je hoofd. Alles wat je nodig hebt en niet meer dan dat. Creatief omgaan met alles wat er in de omgeving te vinden is. Banken van bamboe, daken van bananenbladeren en als je vlees wilt eten zul je eerst een varken moeten slachten. Ongeveer weten hoe laat het moet zijn door te kijken waar de schaduw op de boot is. Alles puur. Vijf dagen geen spiegel om in te kijken en je telefoon die nog steeds ruim 50% batterij over heeft. Tegelijkertijd is dit ontwikkelingshulp. Een Engelsman die bedacht heeft dat deze niet toeristische eilanden geweldig zijn helpt zo de vissersmannen aan werk nu er weinig vis meer in het gebied is. De vrouwen worden opgeleid tot masseuse of maken de klamboes. Een deel van het geld dat we betalen wordt in de foundation gestopt die scholen bouwt voor de kinderen. Wat een geweldige combinatie is dat. Verschillende mensen zeiden dat dit het gaafste ter wereld was dat ze hadden gedaan, een trip met hoge verwachtingen.

Het was geweldig. Maar aan alles komt een eind. De dubbeldate is over. We zijn met z'n tweeën voor vijf nachten in El Nido. We slapen net buiten het stadje waar ik vanaf het terras van ons huisje op de zee kijk en af en toe een duik neem in het zwembad. Remy studeert, de omgekeerde wereld, zodat we zondag samen kunnen duiken. Een normale douche, geen zand in je bed, geen drie keer per dag Filipino power eten een vrouwtje die m'n kleren aan het wassen is nadat ik dat 3 maanden zelf op de hand gedaan heb, een beetje luxe is af en toe wel fijn.